Wednesday 12 September 2012

Akal & Fikiran???Fikirkanlah

Akal & Fikiran???Fikirkanlah

Semalam balik kerja sepanjang perjalanan dok thinking about student yang saya cite smalam kat entry ni ...renungkanlah...


Pastu saya muhasabah diri saya yang selalu mumbazirrin kan???huhu...I mean kekadang beli tudung 3-4 helai..(Tapi tu kegunaan kan???cheh...still nak menegakkan kebenaran lagi...hehe) Pastu makanan pun banyk tak habis akhirnya ke tong sampah jua....


Sampai je rumah pickup my mom dengan duddy Emir nak bawak beli hadiah new born my besties friend Shidot...She got a baby gurl again name Zara Rania (nice name).
Then saya dok cite kat my mom pasal my student lagi sbb kat otak ni masih berfikir2 je pasal mereka...dok fikir macamana suasana raya diorang, macamana kalo ada emergency...ada x backup plan???macam2 lagi kat otak...


Jam dah melewati 6.30petang....saya on the way nak ke kedai baby...Tiba2  ternampak sorang makcik tua dalam lingkungan 70++ sitting kat bahu jalan (atas divider tepi) dengan bungkusan kecil kelihatan macam baju kat sebelah beliau. Makcik tu macam tertunggu2 org ...beliau duduk bersimpuh kat situ...


Dengan spontan saya cakap ng my mom...


Saya : ma...kesiannye makcik tu sensorang dok situ...dah lbh 6.30ptg ni...macam tunggu org je...My mom : Mane???ko ni semua org pun ko kesian. Saya : Cube ma tgk betul2...kat tepi jalan tu...hmm dah lepas dah...cube ma tgk belakangMy mom : A'ah la...kesiannya...mane anak die tu?? duduk situ sorang2 bawak bungkusan...Saya : Ha tu la...kesian kan...die tunggu sape ek?My mom : Entah2 anak die tinggal die tepi jalan kot Saya : Ish, xkan la tergamak buat org tua macam tuMy mom : Org sekarang bukan betol..


Saya macm nak stopkan kereta berhenti tanya makcik tu...Tapi since traffic mmg tgh pack saya tak boleh nak cilok ketepi...(kang tak masal saye lak xcidont)
Dalam hati dok berfikir...'takpelah...on the way balik nant kalo masih ada aku berhenti'
Saya trus beli hamper as a gift untuk new born baby yang saya cakap tadi and sepantasnya saya drive balik sebab nak masak...en hubby dah keluar katenye...Terlupe kejap kisah makcik tu...Sampai la saya melalui jalan yang sama...


Saya : Ma...ce tgk makcik tu ada lagi x???dah hijau plak traffic light ni...ayu nak kejar lampu hijau ni...ma tgk tau...Emir...pegang kuat2 mama nak drift...My Mom : Ada lagi la tu...Saya : Ha????alamak cane ni ma???nak kena U-Turn Jauh ni...nant ayu try U -Turn kat depan sana


Saya U-Turn agak jauh (mmg tmpat U-Turn jauh gile...tu pun U-Turn secara illegally...mmg drift habis...Emir pun tergolek2...tapi gelak2 jek...cheh...bodak bolat mmg suke tau...
Sampai je kat tmpat tadi makcik tu dah xde....
Saya : Ma...makciknye dah xde la...My Mom : A'ah la...mane pulak...bukan lame sangat pun kite pusingSaya : Anak die amek kotMy mom : Mungkin la kotSaya :...harap2 anak dia amek dan makcik tu ok la...
Cube bayangkan kalo mak kita yang berada kat tempat makcik tu dikala petang menghadap maghrib...risau  x kita?? atau pernah x kita terfikir dizaman tua kita nanti kalo anak kita tinggal kita tepi jalan macam tu...mana arah kita nak pg???

Pernah x kita fikir makcik yang takde berteman tu menggagahkan dirinya untuk jalan kaki tanpa arah tuju then dilanggar oleh kenderaan sebab dah waktu remang nak ke malam....
Sekali lagi saya muhasabah diri...sampai ke lewat malam saya x dapat lelapkan mata dek terfikir tentang kejadian yang berlaku sepanjang hari...


Adakah Allah sengaja menunjukkan saya semua tu supaya saya lebih bersyukur?Subhanallah...Terima Kasih Allah atas petunjuk mu...Semoga saya lebih bersyukur, menghargai dan ikhlas dalam menjalani kehidupan ...amin..




Dan malamnya alhamdulillah dapat saya melawat baby kawan saya...somel awak....zara rania...mmmuah
Zara Rania


0 comments:

Post a Comment

 

Gojes Mama Of Two kiddos Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang