Tuesday 11 September 2012

Renung2kanlah....???

Renung2kanlah???

Entry ni saya tulis dengan harapan saya sentiasa beringat dan mengingatkan yang lain...Insya Allah...

Kadang2 kite x faham masalah org dan kite sering menuduh atau marah pada org tu bila tak memenuhi kehendak atau requirement kita...tapi ADA TAK KITA TANYA APE MASALAH ORG TU??? (tak de kan??? kompom lah...dah marah baru ingat nak tanya kan kan kan???...hahahah)
Okey2...meh saya cite...

Sbnnye department saya nak buat jamuan hari Raya (Raya dah last minit ni ha)...so each student kena Collect RM10..
(Nampak cam sikit kan RM10???memula siap nak collect RM15 tau)
Pastu bebudak semester 1 ramai xnak involve sebab xnak bayar....
Ramai dah marah2 sbb semester 1 buat hal (memacam hal)
so saya pun try amek inisiatif siasat those yang tak nak bayar...and tanya problem masing2...


Few student mmg anak org berada and sengaja taknak bayar dengan alasan xnak join...(okey...saya x kisah pun...u olls mmg x suke bermasyarakat kot)
tapi ada 2 org student yang diam xnak cakap pape...
(sorang dari kelas A dan saya bagi nama A. da sorang lagi dari kelas B dan saya bagi nama B)...
Saya panggil si A personally (didalam kelas)...


Saya : Nape awak xnak join jamuan Raya???
Si A : Saya xde duit Puan..kat wallet ni tinggal RM25 untuk tambang balik minggu ni (sambil tunjukkan duit dalam walletnya)
Saya : Mana semua duit awak pegi?
Si A : ...........DIAM..............
Saya : Duit raya awak mana?
Si A : Dah habis Puan. saya bayar duit uniform KO-Q =RM60, camping KO-Q =RM55, beli safety booth=RM40 dan bayar duit NOSS (silibus JPK) =RM25.
Saya : Parents awak x bagi duit ke?
Si A :............DIAM....................sbnnye Puan, ayah saya dah berenti kerja...saya dan mak saya pun xtau nak cakap cemana
Saya : Ayah awak keje apa?
Si A: Driver Lori, mak saya tak kerja
Saya : Adik beradik awak berapa org?
Si A : 5 org Puan, Abg saya dah keje tapi dia yang bayar semua bil2 kat rumah. Kakak saya pun kerja, tapi dah berkeluarga...kakak saya yang tolong saya sikit2. Adik saya sekolah lagi 2 org.Yang kecik sekolah Tadika. Saya belajar ni pun yuran awal2 pakai duit saya...saya kerja lepas SPM haritu.
Saya : Awak ada simpanan sendiri x?
Si A : Ada jugak. Tapi tinggal berapa Ratus je Puan. Kadang bagi adik2 untuk bayar2 sekolah dia...
Saya : Takpela...nanti jumpa saya kat Ofis lepas kelas ye...

(Saya menarik nafas....sesak nafas saya rasa dengar cite student saya yang sorang ni...sebak, sedih semua ada....Baru 17 tahun, terpaksa redha menghadapi kesukaran hidup....Insaf betul saya)


Sorang lagi student (si B) yang tadinya diam saya tak panggil dan bertanya pada dia didalam kelas. Saya try merisik2 pada budak2 pompuan yang agak close dgn si B. Katanya si B juga mempunyai masalah kewangan.Tapi kenapa mengalami masalah tersebut tu gurls tu tak tahu...so saya pesan pada gurls tu minta si B jumpa saya di Office lepas kelas

Si B : Puan nak jumpa saya?
Saya : yup...saya nak tanya...nape awak xnak join jamuan kelas ea?
Si B : Bukan xnak join Puan. Saya belum ada duit nak bayar. Hari Rabu nant baru ayah saya masukkan duit.
Saya : Masa balik haritu parents x bagi duit ke?
Si B : Masa balik lepas raya tu ada la ayah bagi duit. Tapi saya dah bayar uniform KO-Q, duit Noss dan beli safety boot...Masa balik baru-baru ni ayah tak bagi duit
Saya : Ayah awak kerja apa?
Si B : Menoreh getah Puan
Saya : Emak awak?
Si B : Tak kerja puan, suri Rumah
Saya : Adik beradik awak berapa org?
Si B : 3 org Puan, saya dan adik 2 org. sorang form5 dan sorang tadika
Saya : Berapa pendapatan ayah awak sebulan?
Si B : Tak tentu Puan. Kalau tak hujan Alhamdulillah lah...
Saya : Sekarang awak ada berapa ringgit?
Si B : ....DIAM....(tunduk)
Saya : berapa???
Si B : RM1.50 Puan

Sekali lagi saya sebak...saya sedih...saya terasa hati dengan situasi ni...Ya Allah...murahkanlah Rezeki semua student saya...Mereka sangat tabah menghadapi kesukaran hidup...kenapa saya yang kadang2 tinggal RM1000 dalam akaun rase macam dah takde duit???


Saya pun keluarkan duit dari PURSE saya dan hulurkan RM10 kepada kedua2 student saya yang istimewa tu...saya katakan pada mereka...'Saya nak awak berada dimajlis Hari Raya tu'


Berlinang airmata mereka masa saya hulurkan duit...Setelah dipaksa barulah mereka ambil duit tersebut...


Ya Allah...Permudahkanlah urusan kami semua...
Insafnya Saya Ya Allah


2 comments:

  1. sedih gler kot ayu...penah jugak merasai suasana cm ni dulu..tp x de lak cikgu mcm ko mase tu...hehe..tp Alhamdulillah..kesusahan tu menjadikan aku seperti sekarang dan aku yakin student ko tu akan cukup tabah hadapi dugaan hidup nnt...sbb diaorang da rase susah dr kecik...so da besar nnt dugaan2 yg datang tu dia boleh wat rilek je lah...

    ReplyDelete
  2. btol tu...same la...pgalaman tu mmg mendewasakan kan....insaf sungguh aku

    ReplyDelete

 

Gojes Mama Of Two kiddos Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang