Tuesday 28 August 2012

U know what I did Last Raya??? PART1

U know what I did Last Raya???


Harini adalah 1st day naik keje setelah raya dengan gembiranya okeh....Cuti seminggu really bermakna and happier ever sbb dapat spend masa bersama family tercenta...Let me share about my hari Raya celebration ea....


Cite sebelum Raya Etnik Jawa 


Saya adalah berketurunan Jawa...Jawa adalah satu etnik yang sangat mementingkan keukhwahan. Saya sangat bertuah menjadi etnik jawa...hehehe...Etnik jawa ni bukan hanya  comel2 belaka...rajin membuat kerja rumah malah rajin memasak...(cheewah...Puji diri sendiri okeh)...Memang rutinnya etnik jawa memberi makanan berupa ketupat, rendang and so on ke rumah jiran dan sedara mara untuk tujuan sedekah dan mengekalkan keukhwahan dan tradisi...dengan nama lain bagi rutin tersebut adalah MUNJUNG.Tahun ni kat umah saye telah bertambah tukang masak...oleh kerana beliau dah 3 tahun tak memasak MUNJUNG...so tahun ni beliau telah diberi MANDAT untuk memasak...hahahaha...oh lupe nak bagitau...tahun ni kami guna ketupat segera half je tau...the rest guna ketupat yang dianyam oleh SAYA...best tak???kowang pandai buat x????hehehe...try tau...nanti rase bangga...hidung kembang2 je...heheheheh


Menu adalah :Ayam masak pecal, Sayur Tumis and Daging masak blackpepper...
simple dimple je masak  dengan reason (MALAS OK)penghantaran dilakukan seawal jam 4.30 petang disebabkan takut tak sempat nak balik berbuka (maklumlah dah nak mengahantar ke 20 tempat kan...so pepaham je la)Sebelum sessi penghantaran, saya, kak Gie and Kak Yanti sempat MENCILOK ke Billion untuk last minit shopping (hari2 pon shopping makcik) hahahaha...maka saya telah TERbeli baju yang sejibik ng incik somi...(eleh alasan TER kan???) Jam ditangan kak Gie telah melewati ke 3.45ptg...maka kami bergegas pulang supaya encik emak tidak mula mengeluarkan syarahan tambahan...hahahahahah


Keesokan Harinya saya kerumah MIL pula untuk menjalankan aktiviti yang sama iaitu MASAK MUNJUNG...Hmm...yang menariknya masakan tahun ni mmg simple dan memudahkan tukang masak (kak nana, saya, kak Jun, Kak Han)...Oh lupe nak cite...Umah MIL saya mmg ramai ahli memasak...so saya tak begitu risau jika saya menjadi ahli lelap (oit2..ngelat)heheheheheMenu dirumah MIL adalah : Ayam goreng Rempah, Sambal goreng jawa, Daging masak UngkepPenghantaran juga seawal 4.30 ptg ...MIL punya coverage lagi besar...30++ buah rumah...so, pembahagian harta perlulah dibahagi dengan betul agar takde yang berbuka kat tgh jalan...hahahhaha


Malam raya saya balik kerumah Taman .....main mercun ala2 dah lemau sambil gossip2 ng kakak2 ipar (bukan mengumpat tau...gossip je okeh)


Dah Raya YEAY!!!!!!





Pagi2 raya emir bangun awal...(kul 6.00am dah bangun) ...mata mama rabak lagi ni nak oi....pastu en. suami bersiap nak pg mesjid...turun2 je tgk rupanya we olls jek yang terlambat bangun (haku jek blum mandi...sume org dah cun2 and encem2). Pastu saye memandikan gudut2 itu dan kemudian bergegas naik ke bilik and mandi...segar makcik!...Pastu saya pon trus je menghias diri...cheewah...Kendian siap2 je nampak encik suami dah balik...tak lama pastu abg2ku juga balik...kami nak bersalaman tapinye menunggu cik Ami...oh jauh perjalanan beliau!!!wakakaka...then bille die balik terus bersalaman....


pastu syahdu syahdan pas bersalaman ...trus la makan2 ...menu pagi raya adalah BAKSO made by Mak Yanti (maid abg saya yang pure dari INDON...sedap yummy) and pg beraya kerumah makcik2 saya sebelah mak saya...
Disebabkan belum kerumah MIL, jadi Saya trus ke umah MIL (sebelah umah makcik saya je pun)  and diikuti oleh family saya...senang kan kawen dekat2...heheheThen saya trus kembali ke MIL house again untuk sesi bermaafan...1st time ever okes (x senonoh punya menantu)Then kami beraya kerumah mak Long...Pastu incik suami nak g BARAAN (tradisi Etnik Jawa marhaban di Hari Raya)So he send me home...so dapatla saya membantu encik emak melayan tetamu ...kakak2 ipar dan abg ipar sume kerumah mertua masing2...


Dan akhirnya....Rupanya saya adalah BIBIK yang sangat cun hariitu...Emir lak tension2 sbb tetamu datang semua kaco pipi dia...bam2...mane la org x geram...tapi mama la mangsa...trus nak mintak dukung...so mama dukung emir sambil buat air, basuh cawan and hidang tetamu...best x???

Alhamdulillah...tetamu datang non stop pastu no queue lak...cam nak wat signboard ...tapi sangat menghappykan...kate raya kan???

penat gile okes...pas kul 8.00 mlm...ade tetamu lagi...last tetamu adalah family hubby...pas je diorang balik, saya adalah tidak sedarkan diri...emir lempang2..merengek2 pun mama x sedar...sabo je la








2 comments:

  1. ayu,selamat hari raya..maaf slh silap ye.. weh ayu, ungkep tu mknn jawa jgk ke? aku kalau blk jhr mmg cari ungkep la.sedap pedas! hehe.

    ReplyDelete
  2. selamat hari raya Len...hehe...aah la len..mmg ungkep masakan jawa...eh...tahun ni aku jumpa piot...awal tahun haritu aku jumpe dorin...agak2 tahun dpn dapat x jumpa ko ek

    ReplyDelete

 

Gojes Mama Of Two kiddos Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang