Wednesday 31 October 2012

Aidiladha wal QurBan Si Putih 2012

Aidiladha wal QurBan Si Putih 2012

Ni cik putih saya
Alhamdulillah...Aildiladha tahun ni keluarga kami ada membuat Qurban...Means share adik beradik berempat...Qurban kami lembu si Putih...
Lembu Si Putih ni sangat somel dan lembut muka die...Orang dekat ng die pun sopan jek die tunduk...(lemah lembut cam saye kot...wakaka)
Orang kate lembu yang nak dikorban ni ikut org yang empunya....Kalo lembu tu redha...sopan...begitulah sifat keluarga yang nak wat Qurban tu...
(ha...nampak disitu???bertapa sopannya I sefamily???aiyak)
Kalo lembu yang lari kene ligan sekampung tu...kena tgk gak org yang wat qurban kot...wakakakaka (sila abaikan idea merepek saya ni ye)

anyway..kitorang wat Qurban kat Rumah abg adam 
(sepupu saya-sepupu saya semua dah berumur ye kawan2...memandangkan mak saya adalah anak bongsu,so nampak saya sebahagian dr sepupu termuda okes...NOPE...saya MEMANG sepupu termuda sebab saya adalah anak bongsu kepada emak saya yang juga merupakan anak bongsu dalam keluarga....eh???anak abg mak saya ada lebih muda la dari saya...eh sila abaikan lagi)
Dan Qurban tu pulak sbnnye ada 2 kuarga...satu lagi adalah kuarga adik abg adam tu...so penyembelihan berlaku 2 kali...

Ni la lembu yang satu lagi...beliau garang tau
Teknik Sembelihan

1. Perlu dilakukan oleh org yang mempunyai tangan yang kuat..
(supaya dengan sekali sembelihan urat akan putus dan tidak menyeksa binatang tersebut)
Ce bayangkan bada serupo den ni nak mogang parang lagi...kepala en.lombu lagi...ha...kang den yang terhayun...
2. Mesti Takbir dulu sebelum memulakan penyembelihan (masa tu kate mak saya airmata cam nak mengalir jek)
3. Menggunakan pisau/parang yang tajam (supaya kekdah penyembelihan adalah lebih mudah dijalankan)
4. Hukum sunat melihat penyembelihan oleh orang yang membuat Qurban....


Aktiviti penyembelihan dilakukan oleh orang kampung 
(gambo dalam kamera abg saye)
Orang kampung bergotong royong melakukan bersama2..
Mmg meriah and wonderful experience sbnnye...
Tapi Emir gudut saya telah pos ke rumah MIL sebab saya sbnnye dalam condition yang x berapa sihat...iaitu bersamaan dengan DEMAM...so ce bayangkan...tengah panas...tgk lembu....dukung Emir...keadaan diri sedang demam pulak...ape ce????
hehehehehheheheheh

Time kasih kepada org kampung Pt Sikom yang telah bergotong-royong untuk aktiviti penyembelihan cik Putih kami...




Semoga kami lebih dimurahkan rezki ...amin

2 comments:

  1. mne satu lembu yang nak kne sembelih nih??nak semelih yang tengah cangkong tu leh tak?.....wakakaka!!!

    ReplyDelete
  2. Tu mmg kejam...dahlah tolong cuit2 jek time org sembelih...tgk suamiku...pegang kaki lembu tau

    ReplyDelete

 

Gojes Mama Of Two kiddos Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang