Monday 8 October 2012

Beza Antara Kita...

Beza Antara Kita...



Hmm saya terfikir untuk write something about perbezaan adalah disebabkan perbezaan ketara antara karakter setiap manusia walaupun career yang hampir sama atau serupa....


Kadang2 bila semakin dewasa, semakin bijak berfikir kita alpa sewaktu zaman kanak2 atau remaja....
Kadang2 bila kita agak berpangkat dan agak berduit...mungkin hati telah semakin lupa atau sengaja melupakan zaman kekurangan ...
Tapi sebenarnya dari kekurangan kita lah yang mendewasakan kita menjadi manusia berguna dan akhirnya berjaya mengubah nasib keluarga mahupun diri sendiri...
Tapi selalunya kita adalah ALPA...

Yup...saya memang rase pelik dan sangat pelik bila ada orang yang agak berilmu xmahu lagi makan ditempat orang 'biasa-biasa' makan dengan alasan...."segan...nanti terjumpa student2..."
Pada saya ....saya gembira kalo makan terjumpa student saya dan kalo ada rezki lbh biarlah saya byrkan untuk mereka...apalah salahnya...
Ianya mengingatkan saya 6-7 tahun dulu dimana waktu saya belajar mmg suffer...Untuk makan makanan yang sedap2 tunggu duit pinjaman dapat barulah merasa...itupun kena berjimat supaya tak rasa 'kosong' diakhir semester dan menelefon keluarga untuk mintak bantuan keselamatn...
Kerana kesempitan itu mengingatkan diri saya agar sentiasa beringat waktu susah saya...
Biarpun bergaji bulanan...dengan kehidupan yang bukan mewah tapi bersederhana dan agak selesa..saya mmg xboleh lupa waktu kecil saya...kesusahan saya...kesempitan hidup saya ...
Tak semua org rasa macam apa yang saya rasa...
Saya membesar tanpa ayah...bayangkan macamana kesempitan hidup saya yang menjadikan saya lebih cekal untuk menjadi "ORANG"

Jadi pada saya biarpun duit gaji yang diterima cukup makan pakai untuk keluarga...apalah kiranya kita kongsi bersama dengan orang lain dalam pelbagai bentuk...Mungkin ini adalah salah satu kaedah sedekah yang boleh digunapakai sekarang...

Kalaulah satu hari nanti saya ditakdirkan murah rezki untuk sambung belajar lagi...mungkin keperingkat yang lbh tinggi lagi, dan lebih lagi rezkinya..., saya sangat berdoa agar saya tidak dikufuri nikmat dunia...Agar saya tidak lupa daratan...Agar saya tidak lupa kesempitan hidup saya...Agar saya selalu beringat tentang kesusahan org lain...




0 comments:

Post a Comment

 

Gojes Mama Of Two kiddos Template by Ipietoon Cute Blog Design and Bukit Gambang